Koordination

Koordination innebär kontroll av rörelser. Koordination är samspelet mellan nerv- och muskelsystem. God koordination är en förutsättning för en god fysisk funktionsförmåga. Goda motoriska färdigheter, dvs fysisk funktion, kräver även att du har en tillräckligt bra fysik i form av styrka och rörlighet.

Bra koordination innebär att du kan utföra rörelser i den takt aktiviteten kräver och med den styrka och exakthet som krävs för att på ett effektivt och säkert sätt utföra rörelserna, anpassa sig till omgivningen och andra människor samt samordna olika kroppsdelar i förhållande med varandra.

Koordinationens delar

  • Balans- din förmåga att behålla balansen när din kropp är i rörelse och din jämvikt rubbas
  • Öga hand/ Öga fot- Du kan se hur en rörelse ska utföras och sedan styra dina armar och ben för att exempelvis kasta en boll eller göra ett danssteg.
  • Rytm – Dina rörelser följer en rytm inte bara i dans utan i allt du gör. När du går och sedan börjar springa så förändras din rytm.
  • Rumsorientering – du ser och förstår hur du kan röra dig i förhållande till din omgivning. I en fotbollsmatch måste du veta åt vilket håll du har ditt eget mål och var motståndarens mål ligger. Du måste även hålla koll på var linjer finns och känna av om du hinner ikapp en boll innan den rullar över linjen eller inte.
  • Förhållande till andra- Du ser och känner av hur människor i din omgivning rör sig i förhållande till dig själv. Du kan avgöra om du måste vika av eller om det finns tillräckligt med utrymme för dig att röra på dig som du tänkt.
  • Anpassning av kraft- Du känner av hur mycket du behöver ta i för att ex hoppa upp på en låda eller passa en boll till din lagkamrat.

Hur kan man träna sig koordination?

Kan man få bättre koordination? Ja, det kan man så klart. Precis som man kan bli bättre på att läsa genom att lästräna eller bli bättre på matematik genom att plugga matte så kan man få bättre koordination genom att träna på det.

All rörelse och träning med kroppen som redskap tränar upp din koordination men vill du bli riktigt vass på exempelvis en sport så bör du även lägga lite extra tid på riktigt effektiva koordinationsövningar.

För att effektivt och specifikt träna koordinationen kan man tänka att man ska utmana hjärnan och nervsystemet på nya och utmanande sätt.

Man kan till exempel prova att:

  • använda fel hand eller fel fot, om du exempelvis är högerhänt så spelar du med vänster hand ett tag.
  • variation i rörelsehastighet, du kan tex prova att springa med snabba armpendlingar och sedan långsamma armpendlingar för att sedan hitta ett lagom tempo (rytm).
  • variation i utförandet (kullerbytta med krökta ben, raka ben, uppgång på ett ben)
  • balansövningar (stå på ett ben, på tå, gå på en bom, byta plats med varandra på en bom mm)
  • rörelser samtidigt men i olika riktningar, exempelvis kan du göra en cirkelrörelse med höger fot på marken medan höger hand ritar en 8 i luften
  • ovanliga förhållanden, till exempel snöfotboll eller vattenlöpning

Lycka till!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s